De honderd talen in korte beeldverhalen. Verteld door begeleiders en kinderen uit Reggio Emilia

De honderd talen in korte beeldverhalen. Verteld door begeleiders en kinderen uit Reggio Emilia

Dit boek biedt een verzameling van de tijdloze en bijzondere beeldverhalen die voor het eerst te zien waren in de Italiaanse editie van De honderd talen van kinderen. De verhalen laten je zien hoe interactief onderwijs kinderen kan voorbereiden om actieve deelnemers te worden in hun eigen leerproces.


De honderd talen in korte beeldverhalen. Verteld door begeleiders en kinderen uit Reggio Emilia

Ook tonen ze aan hoe attent en bekwaam opvoedprofessionals, zoals pedagogisch medewerkers en leerkrachten, zijn in het opbouwen van betekenisvolle ervaringen met jonge kinderen.

Voorwoord door Carla Rinaldi, Reggio Children

Inleiding door Amelia Gambetti en Lella Gandini

Met de volledige test van het indrukwekkende gedicht van Loris Malaguzzi: De honderd (pag.4).

De Reggio Emilia-benadering 
De Reggio Emilia-benadering is een wereldwijd erkende educatieve filosofie die kinderen centraal stelt in hun leerproces. Ontstaan in het Italiaanse Reggio Emilia na de Tweede Wereldoorlog, richt deze aanpak zich op het stimuleren van creativiteit, kritisch denken en sociale interactie. Kinderen worden gezien als nieuwsgierige ontdekkers en krachtige individuen die hun eigen leerervaring vormgeven.

In de Reggio Emilia-benadering werken kinderen samen met pedagogen, pedagogisch medewerkers, ouders en de gemeenschap in een inspirerende omgeving, waarbij zij vrij zijn om hun interesses en talenten te verkennen. Deze methode benadrukt de waarde van participatie en samenwerking, waarbij het leerproces plaatsvindt door middel van projecten en experimenten. Door een omgeving te creëren die rijk is aan materialen en mogelijkheden, helpt deze pedagogische visie kinderen om hun eigen weg te vinden en te groeien met een diepgaand gevoel van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid.

Ontdek hoe wij samen de toekomst vormgeven, waarin kinderen gehoord worden en leren door nieuwsgierigheid, creativiteit en samenwerking. Sluit je aan bij een gemeenschap die de kracht van kinderen erkent en koestert!

Reviews 

"Dit boek geeft beknopt en op de juiste toon onze visie op de eigentijdse processen die betrokken zijn bij het opgroeien als een uniek individu en als iemand van een bepaalde cultuur. Een geweldig boek voor deze tijd!"
- Jerome Bruner, Amerikaanse psycholoog

"Deze verzameling verhalen over de inmiddels wereldberoemde educatieve methoden voor jonge kinderen in de Italiaanse stad Reggio Emilia biedt lezers een inzichtelijke en leerzame kijk op hun geslaagde praktijk. De vele waardevolle inzichten die we van onze collega’s in Reggio krijgen, worden dankzij hun inspirerende en informatieve manier van documenteren in deze verhalen goed geïllustreerd. Ze laten ons ook zien wat de buitengewone educatieve waarde ervan is voor heel jonge kinderen. Veel aspecten van hun benadering worden geïllustreerd op manieren die lezers aanmoedigen om die in hun eigen omgeving over te nemen en aan te passen."
- Lilian Katz
, emeritus hoogleraar voor- en vroegschoolse educatie Universiteit van Illinois (VS)

Lees meer & bestel 

Bekijk het inkijkexemplaar